Brede inventarisatie flora en fauna 2024

Zoals je wellicht al hebt vernomen is er eind januari besloten het inventarisatiegebied voor 2024 te wijzigen. Oorspronkelijk was bepaald de Heerlijkheid Hemmen te inventariseren, een gebied dat door ligging in de Betuwe en het gevarieerde karakter van o.a. bos, akkerland en boomgaarden een uitstekend doel was geweest, ware het niet dat medio januari problemen zijn gerezen in het overleg met de beheerder van het gebied over het al dan niet publiek kunnen maken van de inventarisatiegegevens. Daarop is besloten met onmiddellijke ingang de inventarisatie stop te zetten.

Het alternatief is “de Moft” geworden, het ca 1700 ha grote gebied van de Zuidwest-Veluwe ingeklemd tussen de A12 in het noorden en de Nederrijn in het zuiden, de Gemeenten Ede en Wageningen in het westen en de gemeente Renkum in het oosten. Over dit gebied is vorig jaar op 19 oktober een KNNV-lezing gegeven door Jasper Jan de Konink van de Stichting Land van Peelen die streeft naar vergroting van de biodiversiteit rekening houdend met geomorfologische en cultuurhistorische waarden van dit Natura2000 gebied. In samenwerking met de stichting Land van Peelen is binnen “de Moft” een gebiedsselectie gemaakt zodanig gekozen dat de variatie aan ecotypen van het totale gebied ook in een kleiner aaneengesloten gebied van ca 90 ha zo goed mogelijk vertegenwoordigd is. De variatie omvat naald-, loof- en gemengd bos, heide, en stukjes bouwland (enkele oude akkers en weilandjes). De naam De Moft kwam al meer dan 1000 jaar geleden voor in een document voor dit gebied op de Zuidwest-Veluwe (zie de site Land van Peelen)

Inlandse eik in spaartelgenbos in “de Moft” (foto A. van Lammeren)

Op zaterdag 24-2-2024 is het gebied voor het eerst verkend met vertegenwoordigers van de Stichting Land van Peelen en de coördinatoren en enkele leden van de diversen KNNV werkgroepen, samen 20 personen. Doel van de inventarisatie is het verkrijgen van een goede eerste indruk van de bestaande biodiversiteit in “de Moft” en het opstellen van een verslag met beheeradviezen ter ondersteuning van het streven van de Stichting het gebied in natuurwaarde te kunnen laten toenemen. Het inventarisatieterrein is weliswaar vrij toegankelijk maar toch zijn vergunningen in aanvraag bij de beheerders te weten Staatsbosbeheer en de Gemeente Ede om ook met hen in samenspraak te kunnen zijn.

André van Lammeren
voorzitter Inventarisatiecommissie