Insecten

[Foto rechts: Jinze Noordijk]

De Insectenwerkgroep (IWG)

Sinds 2005 bestaat er een Insectenwerkgroep (IWG) binnen onze afdeling. De leden zijn zeer enthousiast bezig met het inventariseren en determineren van roofvliegen, wantsen, kevers, pissebedden, sprinkhanen, hooiwagens, mieren, zweefvliegen, libellen, spinnen …

De IWG-leden zijn geboeid door de enorme verscheidenheid aan insecten én andere geleedpotigen. Om maar zoveel mogelijk te weten te komen over deze interessante dieren verrichten we veel werk:

1. Tijdens gezellige excursies worden beestjes gezocht, later gedetermineerd en opgenomen in verscheidene gegevensbestanden.
  2. Soms voeren we uitgebreide inventarisaties uit, waarbij we een beeld proberen te krijgen van de fauna van een terrein. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan voor de vliegende insecten van de Wageningse Eng en voor de bodembewonende diertjes van onze eigen tuinen.
  3. Vaak krijgen we de beschikking over grote hoeveelheden monsters uit onderzoek. We sorteren deze monsters uit en ieder richt zich vervolgens op zijn favoriete groep voor determinatie.

Werkgroepavonden

Tijdens de werkgroepavonden (woensdag om de 2 weken in de oneven weken) worden insecten op orde uitgesorteerd, verdeeld over de leden en vervolgens turen we door de binoculairs om de diertjes een naam te geven. We helpen elkaar, maar bovenal laten we elkaar het ene na het andere fraaie insect zien. De serieuze activiteiten tijdens de werkgroepavonden worden dikwijls afgesloten met een bezoek aan het café. En inmiddels hebben we een lange traditie opgebouwd met het organiseren van filmavonden.
Om deel te nemen aan de werkgroep is aanmelding bij de coördinator verplicht.

locatie
Het Groene Wiel; Hendrikweg 14b; 6703 AW  WAGENINGEN
coördinator
Jinze Noordijk (jinzenoordijk@hotmail.com; 0317 – 41 91 89)